Vo februári 2013 som začal jazdiť na novom športovom motore Panasonic a v tomto článku sa podelím so svojimi skúsenosťami. Panasonic už dlhšie robí kvalitný stredový motor, ale v roku 2012 v spolupráci s KTM predstavil športový motor v zadnom náboji. Ten bol prvý raz sériovo použitý len v tejto sezóne, tak som bol zvedavý, ako sa bude správať a čo vydrží. Nezaujímalo ma ako sa na ňom jazdí pár hodín, ale ako bude vyzerať po sezóne, keď bude pravidelne dostávať nakladačku 🙂
Jazdil som väčšinou na KTM eRace P (26″ kolesá) a niekedy na KTM eRace P650 (27,5″ kolesá).
Hneď na začiatku v krátkosti zhrniem v čom je pre mňa športovejší ako iné motory v náboji: je silnejší, plynulejší, ľahší, má väčší dojazd, masívne prevedenie a lepšie vyzerá.
Silnejší je aj preto, že motor ide vo vyšších otáčkach (je sprevodovaný cez planétovú prevodovku). Vďaka prevodom jemne „bzučí“, takže jazdec môže počas jazdy počúvať čo motor práve robí a ako sa „snaží“.
Pri nižších rýchlostiach (cca do 10km/h) je silný, ale keď má svoje optimálne otáčky a idete cca 15-25km/h, tak je až nezastaviteľný. Super je aj to, že je len veľmi málo závislý od frekvencie pedálovania. Či točíte 90 ot/min, alebo idete len z nohy na nohu, stále dáva svoj výkon (čo je paráda aj vtedy, keď idete v polohe zo sedla).
- Foto: Letné potulky, odbočenie z cesty a dve hodiny prenášania ebiku cez stromy…:
- Foto: Keď som chodil na túry aj s dcérou, motor dostával poriadne zabrať (ja vážim 90kg, dcéra 20, bike s tyčou cca 10. Takže spolu musel ťahať cca 120kg). Zvládal to vynikajúco a to sme nejazdili spevnené cestičky s miernymi stúpaniami ale poriadne kopce ako Donovaly, Šachtičky a podobne.
Čo sa týka plynulosti – japonci sa skutočne ukázali. Senzor krútiaceho momentu aj s elektronikou sa stará o ohromne plynulú jazdu – citlivo reaguje na jazdca ako žiadny iný senzor aký som doteraz pri nábojových systémoch zažil. Tlačíte do pedálov málo, motor dáva málo a čím plynulejšie tlačíte viac, tým aj on plynulejšie dáva viac.
- Foto: Senzor je umiestnený v stredovom zložení:
Teoretický dojazd má 130km. V praxi to znamená, že pri mojej hmotnosti a štýle jazdy prejdem v lese cca 60km. Takže napr. 80kg vážiaci jazdec jazdiaci na nižších výkonových stupňoch by mohol mať kľudne dojazd 80-100km.
Rekuperácia funguje medzi 7 a 30km/h a keď sa s tým trochu naučíte jazdiť, tak dokážete pri optimálnej rýchlosti a teréne dobiť nazad aj 20%. Display neukazuje len „paličky“, ale %-tá a tak presne viete koľko ste minuli, koľko ostáva a koľko priebežne nabíjate.
Dobrou funkciou je aj automatický mód, ktorý sám zapína rekuperáciu dole kopcom. Je to dobré, keď sa chcete len tak bezcieľne túlať po kopcoch, nič neprepínať a jazdiť energeticky čo najefektívnejšie. A ani vám dole kopcom nie je zima, lebo sa tak nerozbehnete… (a dokonca väčšinou nemusíte ani brzdiť).
- Foto: Display vyzerá takto:
Ovládanie je jednoduché a intuitívne, ale nie je až tak poruke (je zhruba 2cm nad úrovňou riadítok, takže musíte viac zdvihnúť prst). Ale v roku 2015 by mal byť nový display, takže si myslím, že sa to zlepší.
Spomeniem aj samotný ebike, aj keď bavenie sa o geometrii je čisto individuálna záležitosť. Mne geometria sadla a nemusel som nič meniť ani ladiť (predstavec a podobne) a ani pri dlhších jazdách mi nič neodchádzalo (kríže, ruky, …). Rám je osadený na novej sérii rámov eRace – športovejšia geometria, pekne tvarované trubky a aj farebné prevedenie. Komponenty boli štandardne dobré (radenie XT, atd.). Jediné, čo mi trochu vadilo bola vidlica na 26“ verzii (Suntour Raidon). Na môj vkus bola trochu lenivá (ale možno sa na to pozerám s profesionálnou downhillovou deformáciou). Na P650-ke už tento problém nebol – bol tam RockShox Revelation.
- Foto: Masívne uchytenie zadného kolesa:
V lete boli preteky časovky do vrchu na Fuggerov Dvor (dĺžka 2km, prevýšenie cca 200m), tak som zavolal kamaráta, aktívneho športovca a víťaza “oceľového medveďa 2013” Petra Polónyho (nie je len oceľový medveď, ale kedysi jazdil aj downhill a teraz jazdí maratóny), aby na tých pretekoch išiel dve kategórie. Prvú jazdu išiel v kategórii bicyklov a druhú ebikov. V prvej jazde skončil druhý a mal čas 10:22. V ebikovej kategórii samozrejme vyhral a mal čas 05:19.
Keď sme boli ten konkrétny kopec pred pretekmi skúšať, zvolili sme práve Panasonic, pretože bol na tento výškový profil trate a jazdca najvhodnejší. Pre tých, čo si nevedia predstaviť, že ako sa na ebiku (resp. Pedelec-u) dá športovať, uvediem, že Peter mal v obidvoch jazdách podobné pulzy (okolo 200bpm) a aj rovnaké “športové” pocity (len v druhej jazde išiel výrazne rýchlejšie).
- Obrázok: Keď Panasonic testovali niektoré zahraničné portály, tak KTM eRace P650-ku výstižne nazvali “Alpin Katze”. V inom teste testovali účinnosť v kopcoch a Panasonic mal najlepší pomer Wh/km (je jasné, že tu môžeme polemizovať o aký kopec sa jednalo a v akých rýchlostiach sa išiel, ale aj tak to o niečom svedčí):
Čo sa týka veľkosti kolies, nejdem zbytočne rozoberať rozdiely medzi 26″, 27,5″ a 29“. Spomeniem len to, že s väčšou veľkosťou kolies sa motor samozrejme javí ako slabší, resp. menej ostrý (je to ale len o tých pár % o čo sú väčšie kolesá).
Takže zhrniem: Panasonic je skutočne vynikajúci športový motor pre horské použitie, ktorý vydrží strašne veľa a má výborné jazdné vlastnosti. Ako to ale s ebikami chodí, bez povozenia si to človek aj tak nevie predstaviť. Ak ho chcete vyskúšať, prosím, dohodnite si testovaciu jazdu.
Súvisiace linky:
- KTM eRace P27 2014
- KTM eRace P29 2014
- KTM eLycan P 2014
- KTM eRace P 2013
- KTM eRace P650 2013
- Popis systémov Panasonic
- Nový motor pre ebiky KTM 2013
- Foto: Takto to začalo: