Keď sa povie E-BIKE, väčšina ľudí netuší, o čo ide. Myslia si, že je to nejaký virtuálny bike alebo podobné scifi. Ten, kto vie, že je to elektrický bicykel, zvykne reagovať slovami: „To je len pre seniorov a ja na to ani nesadnem! Veď ešte vládzem a chcem si pri jazdení dať poriadne do tela!“ Dovoľte mi zasmiať sa… 😀 😀 😀
Rád by som uviedol vnímanie tohto „stroja“ na správnu mieru. E-bike totiž vôbec nie je o „vládaní“ či „nevládaní“. Je v prvom rade o JAZDE, o SLOBODE pohybu a voľby, o KONTAKTE s prírodou a ľuďmi… Takže, na e-biku si zajazdíte podobne ako na bicykli, len s tým rozdielom, že:
1) prejdete VIAC (ďalej)
2) budete jazdiť RÝCHLEJŠIE
3) zvládnete STRMŠIE KOPCE
4) odveziete VӒČŠÍ NÁKLAD
5) zažijete vyšší FUN-FACTOR
…a preto vám jazdenie tak zachutí, že ho budete praktizovať častejšie a aj pri iných príležitostiach ako ste boli doteraz zvyknutí.
Pozrime sa teraz na čísla. Prvá tabuľka a grafy ukazujú, ako som šiel po rovnakej trati svoje „maximum“ najskôr na normálnom bicykli (Giant Trance X4, locknutá vidla, dofúkaný tlmič), a potom na elektrickom (Felt Q720, pohon BionX). Parametre trate: dĺžka 385m, prevýšenie cca 30m. Použité merače: pulzmeter Garmin, trackovací software Endomondo Pro.
[singlepic id=114 w=320 h=240 float=]
Z obrázka je zrejmé, že som na elektrickom bicykli túto trať prešiel za 51%-ný čas s priemerným pulzom len o 5% nižsím… Nasleduje logická otázka: športoval som na ebiku, či som sa len flákal? 😉 O koľko viac km a prírody si takýmto tempom vo svojom cennom voľnom čase užijem?
Pozrite si k tomu videá a porovnajte ubiehanie cesty (pustite si ich naraz a sledujte vpravo dole rýchlosť, príp. kedy sa na ceste objaví napr. prvý odvodňovací kanál)…
Na rozdiel od biku sa ale na e-biku môžem kľudne rozhodnúť, že sa nechcem spotiť (je to na tej istej trati). Keď som na MTB chcel ísť „pohodku“, nepodarilo sa mi to, pretože v najväčšom stúpaní som už išiel na najľahšom prevode a aby som nemusel tlačiť, vybehol mi pulz na 157bpm. Na „elektrike“ som ho dokázal udržať na 141. Ale pozor! Je tu ešte jeden rozdiel: na MTB som šiel 4 minúty a na eMTB necelé 2! (Pri zapnutom 4. stupni podpory motora).
[singlepic id=115 w=320 h=240 float=]
Ale čísla sa lepšie ukážu na dlhšej trati. Takže, nižšie sú dáta z 2,7km dlhej trate s prevýšením cca 330m (trať: Podkonice „studnička“ – Pleše „závora“. Kto tento kopec pozná, vie, že už od začiatku je celkom ostrý a v závere sa ešte priostruje 😉 ). Budem rád, ak si ho niekto stopnete a zverejníte svoj čas do komentárov.
[singlepic id=116 w=320 h=240 float=]
Na vyššie uvedených príkladoch som použil extrémne hodnoty (motor naplno). Reálne si však na e-biku môžete nastaviť menší stupeň podpory motora a budete jazdiť tak, ako sa cítite a tak, aby s vami stíhali aj ostatní.
Na jazdách nad hodinu sú rozdiely menšie, ale tiež sa pohybujú od 30% vyššie. Škoda však o tom rozprávať či písať… TOTO MUSÍTE ZAŽIŤ.
Autor článku: Š. Čeman
1 thought on “V čom sú e-biky lepšie ako biky”
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.
[…] « V čom sú e-biky lepšie ako biky […]