Minulú sezónu som testoval top elektrobike od CUBE – Stereo Hybrid 140 SL s elektropohonom Bosch Performance Line. Strávili sme spolu parádne chvíle v rôznych podmienkach, tak sa to pokúsim chronologicky zhrnúť a napísať vám svoj názor na tento pohon a aj e-bike.
Stroj dorazil, našťastie, už v marci 2014, takže sme nepremárnili ani deň a sezónu sme začali hneď naplno. Detaily (resp. fotky z prvej jazdy) nájdete v pôvodnom článku.
Užili sme si spolu stovky kilometrov poriadnej e-zábavy, napríklad:
- horský cyklomaratón BBB Vlkohron na 30 km trati, ktorého špeciálnu Pedelec kategóriu iniciovalo RIDE a ktorý bol prvým pretekom elektrických bicyklov na Slovensku:
- účasť na projekte Škoda Bike and Tour Košice, kde sme si dali trip po uzavretej diaľnici Košice – Prešov:
- prvé majstrovstvá sveta e-bikov v Dolomitoch:
- a samozrejme, aj rôzne výstavy a testovačky (kde sa na ňom mohli povoziť aj iní) – napr. eTour Europe v Bratislave, testovačku na konferencii Podnikatelia, spojte sa alebo našu verejnú testovačku na Táloch;
- čo som si však časovo aj technicky užíval celú sezónu najviac, bola športovo-turistická jazda vo voľnom čase. S týmto elektrobikom som totiž pobehal celé Nízke Tatry a hádam všetky lepšie kopce v okruhu cca 50 km okolo môjho bydliska. Jazdil som podľa voľného času – od 30 minútových „vetračiek“ až po celodenné výlety.
Majstrák sveta
Highlightom sezóny môžeme nazvať už spomenuté prvé e-bikové majstrovstvá sveta. Keď som sa o nich dozvedel, ozvala sa vo mne pretekárska krv a jednoducho som tam MUSEL ísť 🙂 Absolvoval som jazdu do vrchu (dve jazdy s nastúpaním cca 1000 m). Keď som si prečítal, aké bude prevýšenie trate, koľkokrát sa to pôjde na jednej baterke (a aj bez baterky) a iné dojímavosti, povedal som si, že idem len prežiť… Prežil som. A ani som nebol posledný. 😉 Boli to prvé elektrobikové majstrovstvá sveta a ohromne ma teší, že som tam ako e-bikový fanatik mohol byť (a dokonca ako jediný zástupca SK+CZ+PL+HU).
Elektropohon Bosch
Keď KTM Bike Industries pred pár rokmi urobili prvý horský elektrobike a naštartovali túto scénu, asi by si nikto nepomyslel, že budú tie stroje v takom krátkom čase vyzerať a jazdiť takto úžasne. Je to aj vďaka firme Bosch, ktorá priniesla na scénu skutočné oživenie v podobe spoľahlivého stredového motora. Pohon Bosch sa stal v e-bikoch synonymom kvality a vynikajúcich parametrov (jazdné vlastnosti, plynulosť, „bicyklový pocit“, hmotnosť, výdrž, jednoduchosť, sila, ovládanie, design…).
Bosch má od roku 2014, okrem prvej generácie Classic+, aj novú generáciu motorov – Active Line (rekreačné využitie) a Performance Line (športové využitie). Na sezónu 2015 sa Classic+ už nedodáva. (Viac info k týmto pohonom nájdete na: www.ride.sk/predstavenie-systemov-bosch-ebike-2014).
Bosch 2. generácie podporuje jazdca pri širšom rozsahu otáčok, je silnejší a oveľa plynulejší. Motor meria parametre jazdy 10x častejšie ako 1. generácia (vďaka novému 32-bitovému procesoru je to až 1000x za sekundu), čo umožňuje dodať podporu motora presne podľa pedálovania jazdca, ale aj lepšie radí (už to nie je v plnom ťahu taká „streľba“ ako motory 2013). Športové nastavenie Performance Line má silu aj akceleráciu. Tomuto pohonu môžete nakladať, čo len chcete – znesie veľa. Vďaka motoru ste schopní s prehľadom “upedálovať” aj masívne e-biky s vyššími zdvihmi – to znamená aj All-mountain a Enduro biky.
Sprevodovanie 1:2,5 (tak je pevným prevodom urobený ten malý 15-zubový prevodník) vyzerá na prvý pohľad ako odoberač energie, ale strata v týchto prevodoch je minimálna (teoreticky 1,5 – 2 %) a po pár jazdách ju už bez sústredenia necítite. Navyše sa s najazdenými kilometrami zmenšuje. A aj vďaka tomuto sprevodovaniu si užívame vysoký krútiaci moment, ktorý je v celom rozsahu otáčok (nie len v zábere). Navyše, z toho malého kolieska nepadá skoro nikdy reťaz (na rozdiel od klasických veľkých prevodníkov).
Čo sa týka dojazdu, mne baterka v režime Turbo/Sport vydrží cca 30 – 40 km, štandardne ale pri prepínaní všetkých módov okolo 70 km. Záleží od toho, ako sa snažím a ako makám. Pri zmene módov docielite aj výrazne väčší dojazd (okolo 100 km), ale tam je už nutné si dojazd priebežne dosť sledovať. Poznám jazdcov, čo na ňom reálne zajazdia aj cez 150 km, ale to už idú vyslovene „na spotrebu“, sledujú každú čiarku a zapínajú podporu často len v kopcoch. Alebo keď idete s klasickými bicyklistami, s nimi miniete niekedy aj nič. 😉
Ovládanie pohonu Bosch je skutočne intuitívne. Máte na výber 5 módov (OFF – vypnuté – bicykel, Eco, Tour, Sport, Turbo). Čiže si podporu nastavíte podľa svojho pocitu a ten je potom presne ako na bicykli – po prvých pár kilometroch už navždy zabudnete na to, že máte motor. Už len jazdíte a športujete tak, ako vám vyhovuje, a užívate si dodatočné možnosti, ktoré ebajk dáva.
Display Intuvia ukazuje všetky funkcie cyklopočítača (denné a celkové kilometre, teoretický dojazd, maximálnu rýchlosť, priemernú rýchlosť atď.). Na starých systémoch sa dojazd nepočítal úplne presne, ale s novým algoritmom sa naň už dá spoľahnúť. Tip: Keď vám už ostáva málo baterky („posledná palica“) a domov je ďaleko, rýchlo dajte „ECO“ a väčšinou to vždy vydá. 🙂
Funkciu tlačenia (je integrovaná v ovládacej páčke) do kopca som tiež využil veľakrát. Aj po schodoch domov, ale aj v náročnom teréne, kde sa nedalo jazdiť a musel som bike prenášať. Táto vec funguje od 1 do 6 km/h a aktuálna rýchlosť závisí od zaradeného prevodu.
Keď to teda zhrniem, pohon Bosch Performance je jednoducho poriadne „kladivo“, ale veľmi citlivé. Jazdí rovnako ako vy (presne kopíruje váš výkon, je jemný vtedy, keď vy – a silný tiež vtedy, keď vy). A keď potrebujete plnú silu, prejaví svojich 60 Nm a potom už niet kopca, ktorý by ste nevyšli. Jazda na ňom je čistý pôžitok.
(Ak by ste chceli špeciálnejšie/technickejšie info k tomuto pohonu, opýtajte sa nás).
Stereo
CUBE postavili svoje hybridné Stereá 140 na All-Mountain využitie. Je to jazda, na ktorej jazdíte plnohodnotne hore kopcom, ale poriadne si užijete aj zjazdy, pretože bike má vyššie zdvihy (140mm) a geometriu prispôsobenú aj na tvrdšie jazdenie. Tomu zodpovedá aj veľkosť kolies – 27,5“, ktoré majú lepšiu priechodnosť terénom ako 26″ ale sú obratnejšie ako 29”. Agilnú geometriu hneď pocítite a jeho jazdným vlastnostiam nie je čo vytknúť: bike stúpa svižne, po rovinách je aj vďaka vyšším zdvihom pokojný a dole kopcom mu môžete dať zabrať. Dorazy vďaka dobre premyslenému systému pruženia nie sú cítiť. V prípade dlhých asfaltových výjazdov si viete predné aj zadné pruženie zamknúť a nestrácate energiu. Široké riadidlá zabezpečujú pevné a citlivé ovládanie. Pruženie Fox bolo na začiatku trochu lenivé, potrebovalo zabehnúť, ale po ňom sa vidlica rozjazdila a stroj už „žehlil“ všetky nerovnosti.
To, čoho sa pár ľudí obávalo – oškieranie zadnej stavby od reťaze – nakoniec nebolo ničím zvláštnym, len jemne opadal lak. Aby som nemusel meniť bowden, obalil som si ho SK páskami a v priebehu sezóny (keď mi staré odskákali) som ich vymenil za nové. Bolo to jednoduché a rýchle riešenie. Nové Stereá na 2015 to však už majú ošetrené gumenou podložkou a lanko je vedené vnútrom zadnej stavby.
Ostatné komponenty
Supernova
Často jazdím aj podvečer (alebo ak nie je čas, tak aj v noci), tak mám na ebiku namontované svetlá Supernova (napojené priamo na baterku e-biku – tým pádom nemusím sledovať stav nabitia). Vedel som, že na Supernove sa jazdia 24-hodinovky na top úrovni. Ale živý test je predsa len realitou. Aj bola… V noci ma na kopci zastavovali poľovníci alebo popri ceste policajti. Asi si mysleli, že ide UFO, keď nebolo nič počuť a zadné svetlo TailLight2 svieti tými 3 diódami veľmi exoticky. Z tých svetiel som bol nadšený! Svietia aj zablatené, autá ich vidia skoro na kilometer a všetci šoféri blikajú, aby som stlmil svetlá (keďže väčšinou jazdím v teréne, mal som ich nastavené tak, aby som videl ja – nie celkom podľa zákona). Tieto svetlá sú najvýkonnejšie legálne svetlá na trhu (legálne znamená, že s nimi môžete ísť aj na cesty).
Dobrým pomocníkom na podvečerné výjazdy je, mimochodom, aj rolnička na medvede (alebo poľovníkov 😉 ). Či to aj reálne pomáha, to neviem (medveďa som počas jazdy nestretol ani jedného), ale aspoň pocit v hore „na konci sveta“ je lepší. 🙂 Každopádne, pocit s týmto zvončekom bol v nočnom lese lepší (autosugescia tiež robí svoje). Keď ho dáte do magnetického krytu, nezvoní, keď kryt jedným ťahom stiahnete, zvoní. Keď máte dobre odpružený ebike, tak sa musíte pohrať s jeho polohou, lebo zvoní málo (bike filtruje väčšinu otrasov).
Ešte som mal domontovaný aj merač kadencie (pre rôzne testy a porovnávačky). Asi 3x som ho odtrhol, ale (našťastie) kadencia je už zobrazovaná na displayoch Bosch Nyon, integrovaný senzor v motore je oveľa presnejší a nemá prestoje, keď prestanete šľapať.
Teleskopická sedlovka RockShox fungovala dobre, ale jej ovládanie je skutočne neergonomické (ide, podľa mňa, ťažko a musíte posunúť celú ruku, ak ju chcete stlačiť). Pri štandardnej jazde to neprekáža, ale keď vpálite do nejakého zjazdu a uvedomíte si, že je väčší, ako ste pôvodne predpokladali a že dať si sedlo nižšie je okamžite nevyhnutné, rýchlo zbadáte, čo je to držať sa nechtami v gripoch a súčastne hľadať ten “gombík”. 🙂
Záver
Keď celý test zhrniem, tak bike aj pohon vydržali všetko, na čo boli určené – ostré výjazdy, drsné zjazdy, dlhšie výlety, ale aj rekreačnú jazdu s rodinou. Celé to bol vynikajúco strávený čas a ohromná radosť. 🙂 Tento horský elektrobike mal dobre vyváženú silu, hmotnosť, pruženie a aj kvalitné komponenty.
Čoraz viac ľudí už chápe, o čom je športové e-bikovanie (že je to pohyb, nie „babetovanie“), takže výrobcovia rozširujú svoju ponuku. Tento rok sme pripravili doteraz najširšiu ponuku „fullov“ od KTM, CUBE, HAIBIKE:
- pozrite si tieto superstroje v našom e-shope
- príďte nás pozrieť a uvidíte ich naživo v našom showroome
- dohodnite si testovaciu jazdu
- alebo nám napíšte otázku
A ak by ste chceli zažiť niečo podobné ako ja – či už v podobe individuálnych dobrodružstiev alebo RIDE eventov, sledujte www.ride.sk (prípadne náš Facebook), pretože na sezónu 2015 pripravujeme rôzne zážitky po každej stránke. Začnite, napríklad, čo najskôr trénovať na cyklomaratón Vlkohron, pretože my vás tam 9. mája 2015 naozaj čakáme (a pravdepodobne rozšírime Pedelec na 2 kategórie – 30 aj 50 km). Samozrejme, pripravte sa aj na iné atraktívne podujatia a zároveň sa tešte na ďalšie testovacie jazdy najmodernejších strojov, realitou preverené recenzie nadšencov (napríklad už od jesene 2014 „drvíme“ KTM Macina Lycan GPS+ s displayom Nyon alebo aj novú Yamahu).