Na dve časti uverejním recenziu prestavbovej elektrifikačnej sady BionX, ktorú mám na RIDE testbiku (resp. na manželkinom e-biku 😉 ). Prvá časť bude o dôvodoch a montáži. Druhá bude o reálnych poznatkoch z jazdy, porovnanie s normálnym bicyklom, atď.
Ak ste ešte nepočuli o systéme BionX, odporúčam, aby ste si najskôr pozreli jeho popis na www.ride.sk/popis-systemu-bionx. Ak neviete čo je e-bike, checknite aj www.ride.sk/zaklady-2-cast-co-je-e-bike
Po ebikoch som začal poškuľovať z týchto dôvodov:
- Nemám veľa času na šport, pravidelne netrénujem a chcem si za hodinku-dve pobehať svoje obľúbené kopce a nie prvú pol hodinu tlačiť prvé väčšie stúpanie…
- Hľadal som vhodný spôsob relaxu/zábavy, pretože na biku sa človek dobre zabaví len keď pravidelne trénuje a motorku som už nechcel (ruší zver a ľudí, žerie “4” litre benzínu na hodinu, treba sa o ňu stále starať, v ostrejšom teréne je pomalšia ako bike a do poriadnych kopcov sa nedostane (skúste prehodiť cez padnutý strom 95kg motorku, alebo ju otočiť v 45 stupňovom svahu medzi stromami…))
- Keď sme šli s rodinou na dlhšiu túru, nevyhli sme sa použitiu auta aspoň na nejakú časť. Už len montovaním stojana, nakladaním bicyklov a 30 minútovým prechodom na aute človek stratí toľko času, že pomaly môže ísť pešo…
- Keď som jazdil s detským nosičom a dcérou, tak s tými cca 15-20kg navyše som už chodil ako slimák…
Prečo som si vybral BionX:
- Hľadal som systém, ktorý je použiteľný aj v horskom teréne, ktorý sa dá namontovať na hocijaký bicykel a ktorý aj niečo vydrží
- Najskôr som posurfoval na webe, prečítal si o rôznych systémoch, potom som si bol na každom z nich zajazdiť. Skúšal som od lacných ebikov, cez drahé až po skútre a iné hračky (niektoré systémy “trhajú”, iné sa zapnú v nevhodnej chvíli, niektoré hrkocú, nemajú plynulé dávkovanie, niektoré sú ťažké, atď.)
- BionX mal dobrý ťah, fungoval plynulo a aj vyzeral elegantne
- Mal dobrý (ak nie najlepší) pomer hmotnosti k výkonu a dojazdu
- Mal dobré rozloženie (a hlavne funkčné) nastavovanie úrovne podpory
- Má v ebikovej branži pomerne dlhú históriu (začiatky vývoja boli v roku 1997), behá ich po svete cez cca 250 000
- „Neotravoval ma“ (počas jazdy som okrem vyššej rýchlosti ani nevedel, že je „tam“, nemusel som ho riešiť)
BionX som namontoval na FELT Q720. Keď som ho vytiahol z krabice, tak som normálne „čumel“. Je to bike za cca 800 Eur, ale niektoré detaily boli ako na oveľa drahších bikoch: dokonalé zabalenie (oddelené koleso kartónom, všetko pekne poskladané, aby sa nepoškodilo), mal gumené „podložky“ na mieste dotyku rámu s bowdenom, koncovky bowdenu vo farbe, biele špice, atď.. Veľa ľudí sa rozplýva nad tvarom rámu a aj nad tým, ako sa ten tvar hodí k baterke 😉 Jazdné vlastnosti spomeniem v druhom dieli testu.
Foto biku pred montážou BionX
[singlepic id=92 w=320 h=240 float=]
BionX prišiel v krabici a obsahoval: zapletené koleso, baterku, ovládaciu jednotku, nabíjačku, káble.
[singlepic id=95 w=320 h=240 float=]
Postup montáže:
- Dal som dole pôvodné zadné koleso
- Priskrutkoval som „rack“ na baterku v mieste úchytov na košík na fľašu
- Na náboj som naskrutkoval kazetu a brzdový kotúč
- Namontoval som nové zadné koleso
- Pripevnil som riadiacu jednotku na riadítka
- Poriadne som umiestnil a pospájal kabeláž
- Uchytil som senzor na brzdovú páčku
Pri montáži je treba na pár vecí dať obzvlášť pozor (napr. sklon osky pre dobré fungovanie tenzometra, vhodné umiestnenie kabeláže, …). Po montáži som zaktualizoval firmware a ebike bol ready.
Foto biku po montáži BionX
[singlepic id=93 w=320 h=240 float=]
[singlepic id=94 w=320 h=240 float=]
Prvý pocit: Na BionX-e som jazdil už pri rozhodovaní, takže som vedel, čo môžem očakávať. Ale skúsim to popísať aj napriek tomu, že sa to dá len zažiť: Pocit na ebiku je úplne iný ako na akomkoľvek inom stroji (chodí ticho ako bicykel, ovláda sa ako bicykel, ale akceleruje ako slabšia motorka). Keď naň sadnete a prejdete prvých pár metrov, nechápete 🙂 Automaticky vám vyčarí úsmev na tvári (nemám to odsledované len na sebe, okrem mega suchárov sa 90% ľudí jednoducho automaticky musí od nadšenia “detskou radosťou” usmiať 🙂 ).
Mne osobne dáva ebike hlavne to, že tam, kde som chodil 4km/h idem teraz 6-8 (kde 12, tam idem 18-25…). Cesta mi rýchlo ubieha, jazda ma baví, v kopcoch sa trápim len do takej miery, do akej chcem. Plus môžem ísť aj na dlhšie túry, ktoré by som inak nerozchodil. A keď nešportujem, ale idem len tak „po mlieko“, tak sa nespotím… Ale použitie je aj iné, podľa toho, čo človek potrebuje (www.ride.sk/zaklady-3-cast-pouzitie-e-biku).
Stručný videopopis častí BionX:
Nabudúce prejdem na praktické skúsenosti z konkrétnych jázd s grafmi, porovnaniami, cenou nabíjania, výdržou batérie, …
Autor článku: Š. Čeman
—
Doplňujúce články:
- popis systému BionX: www.ride.sk/popis-systemu-bionx
- recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Praktické skúsenosti: www.ride.sk/recenzia-bionx-sl-250-ht-dt-xl-prakticke-skusenosti
- ceny: www.ride.sk/bionx
2 thoughts on “Recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Dôvody, montáž”
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.
[…] skúsenosti V prvom dieli recenzie som spomenul dôvody na kúpu ebiku, montáž a prvé pocity (link). V druhej časti popíšem hlavne praktické skúsenosti z konkrétnych jázd a celý systém […]
[…] recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Dôvody, montáž: www.ride.sk/recenzia-bionx-sl-250-ht-dt-xl-dovody-montaz […]