Systém BionX je elektrický pohon bicyklov s elektromotorom a snímačmi v zadnom náboji, s batériou na ráme alebo nosiči a s riadiacou jednotkou na riadítkach. Kompletný popis a video nájdete v tomto článku.
Prvky systému
- Motor má výkon 250 Watt a je v náboji zadného kolesa. Nemá vnútorné prevody, preto je bezúdržbový a nehlučný. Má v sebe zabudovaný snímač sily ťahania pomocou ktorého riadi silu odozvy motora. Pri jazde z kopca je schopný rekuperácie (vracia energiu späť do batérie – motor funguje v tomto režime ako generátor). Zapletá sa do kolies od 20 do 29 palcov a dodáva sa s ozubením pre 7 – 9 prevodov (varianta s 10-kolieskom sa pripravuje). Vlastnosti:
- nominálny krútiaci moment: 9 Nm
- maximálny krútiaci moment: 40 Nm
- Batéria má 48V, je typu LiMn a môže byť uchytená buď v ráme alebo na nosiči. Podľa modelu má kapacitu 423 / 317 Wh (Watt hodín) (čo znamená maximálny asistovaný dojazd zhruba na úrovni 105 / 80km). Je uzamykateľná a odoberateľná.
- Riadiaca jednotka s displejom má jednoduché ovládania a umožňuje nastaviť 4 úrovne podpory a 4 úrovne rekuperácie. Okrem ovládania elektropohonu podporuje aj štandardné funkcie cyklopočítača (rýchlosť, priemernú rýchlosť, ubehnuté denné kilometre a celkové kilometre)
- Nabíjačka je malá a ľahko prenosná (je podobná ako štandardné nabíjačky na laptop)
Fungovanie systému
Systém meria akou silou tlačíte do pedálov, akou rýchlosťou idete, akú máte frekvenciu ťahania a akú podporu máte nastavenú na riadiacej jednotke. Podľa toho poskytuje násobok svojho výkonu od 0 do 300%. Keď tlačíte do pedálov málo, pridá Vám málo. Keď tlačíte veľa, poskytne ohromnú silu a zrýchlenie. Keď prestanete ťahať, odpojí motor. V dlhých zjazdoch sa dá využiť funkcia rekuperácie a vtedy motor brzdí bez nutnosti držať brzdovú páčku (plus počas jazdy nabíja batériu).
Špeciálne funkcie
Vyváženie sily nôh: systém kompenzuje stratu sily v mŕtvych bodoch (kľuka v hornej polohe) a aj rozdielnu silu v pravej a ľavej nohe
Riešenie diagnostiky: systém sa dá ľahko diagnostikovať pomocou počítača a tým aj lepšie nastaviť pre individuálne potreby jazdca. Diagnostika tiež urýchľuje riešenie prípadných problémov
Možnosť osobného nastavenia: odozva systému sa dá v “custom” režime nastaviť presne podľa osobných preferencií jazdca a štýlu jazdy. Nastavuje sa výška podpory motora pri konkrétnych rýchlostiach (ak napríklad jazdíte v meste a často zrýchlujete z nuly, systém sa nastaví na agresívnu akceleráciu v rýchlostiach do 10km/h. Ak jazdíte dlhé trate kde rozjazd nehrá až takú rolu, tak sa systém nastaví na plynulú podporu pri Vašej optimálnej rýchlosti. Ale možností je veľa a závisia od osobných preferencií jazdca)
Výhody BionX
- Kompatibilita (všetky prvky systému spolu bezproblémovo spolupracujú)
- Intuitívne ovládanie
- Plynulý nábeh a dávkovanie sily
- Pohon nenamáha reťaz
- Nízka hmotnosť a vynikajúci pomer výkonu k hmotnosti
- Možnosť osobného nastavenia odozvy
- Vyvažovanie sily nôh
- Rekuperácia (dobíjanie batérie pri jazde z kopca)
- Overený svetový výrobca
- Vysoká kvalita a v praxi overená technológia (ročne sa vyrobí zhruba 80 000 sád)
- Rôznorodé použitie: v meste, v teréne, na dochádzanie do práce, turistiku, pri liečbe, …
- Možnosť montáže na existujúci bicykel
O firme
BionX je firma s celosvetovou pôsobnosťou a s centrálou v meste Aurora v Kanade. Stala sa symbolom technologických inovácií, spoľahlivosti a kvality v oblasti elektrických pohonov. Má technológie orientované na budúcnosť, vynikajúce produkty, ergonomický design a spoľahlivost. Jej zakladateľom je Manfred Gingl, bývalý šéf predstavenstva firmy Magna International (jeden z najväčších dodávateľov komponentov pre automobilový priemysel). Európska dcéra firmy je BionX Europe GmbH so sídlom v Rakúsku.
BionX pre OEM výrobcov
BionX vyrába aj sady typu “OEM” (individuálne riešenia pre iné firmy vyrábajúce bicykle). Medzi firmy, ktoré používajú systém BionX patrí napríklad: KTM, Smart, Trek, atď..
Modely
BionX ponúka 2 sady s batériou do rámu (typ HT) a 2 s batériou na nosič (typ RR):
BionX SL 250 HT DT L: dojazd 80km (reálne podľa zaťaženia 40-80km), hmotnosť 6,7kg
[singlepic id=70 w=320 h=240 float=]
BionX SL 250 HT DT XL: dojazd 105km (reálne podľa zaťaženia 50-105km), hmotnosť 7,3kg
[singlepic id=73 w=320 h=240 float=]
BionX SL 250 HT RR L: dojazd 80km (reálne podľa zaťaženia 40-80km), hmotnosť 7,9kg
[singlepic id=71 w=320 h=240 float=]
BionX SL 250 HT RR XL: dojazd 105km (reálne podľa zaťaženia 50-105km), hmotnosť 8,6kg
[singlepic id=72 w=320 h=240 float=]
Najlepší spôsob ako pochopiť fungovanie systému BionX je zažiť ho naživo. Ak máte záujem o testovaciu jazdu, prosím vyplňte tento formulár (RIDE s. r. o. je predajca a servisné miesto pohonov BionX).
Video fungovania systému BionX
—
Súvisiace články:
- popis systému BionX: www.ride.sk/popis-systemu-bionx
- recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Dôvody, montáž: www.ride.sk/recenzia-bionx-sl-250-ht-dt-xl-dovody-montaz
- recenzia BionX SL 250 HT DT XL: Praktické skúsenosti: www.ride.sk/recenzia-bionx-sl-250-ht-dt-xl-prakticke-skusenosti
- ceny: www.ride.sk/bionx
- stručný videopopis prvkov BionX: http://youtu.be/CCXqWUeHNIc
1 thought on “Popis systému BionX”
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.
[…] ste ešte nepočuli o systéme BionX, odporúčam, aby ste si najskôr pozreli jeho popis na http://www.ride.sk/popis-systemu-bionx. Ak neviete ani čo je e-bike, checknite aj […]