- Rozmýšľate nad kúpou prvého ebiku no stále máte pocit že ebiky sú príliš ťažké?
- Chceli by ste sa zbaviť svojho starého klasického bicykla a mať len jeden ebike pre všetko?
- Chceli by ste mať možnosť vybrať batériu aj s motorom z rámu stlačením jedného gombíka a ísť sa blázniť do bikeparku na 15 kilovom trailbiku?
Ak vás táto predstava posadila na stoličku odporúčam vám čítať ďalej, pretože firma Lapierre vyrobila ebike presne podľa týchto predstáv.
Predstavujeme LAPIERRE E-ZESTY s pohonom FAZUA!
Konečne sa mi dostal do rúk! Tento bike bol na obrázkoch a webe už dlhšie, ale sériových kusov sme sa z výroby nešli dočkať. Výroba už ale beží a RIDE dostal prvý “Československý” kúsok. Takže som mal som to privilégium si ho sám aj poskladať, zabehnúť a dať mu poriadne “nažrať”.
Tu si pozrite moje video z testovačky:
Ak chcete vedieť viac o značke Lapierre, pozrite moju staršiu recenziu na Overvolt Carbon.
E-ZESTY
Podľa výrobcu je E-Zesty:
- “Skutočný All Mountain e-bike a najľahší v kategórii na 27,5 palcových kolesách so zdvihom 150mm.
- Má stredový motor Fazua s plne integrovanou batériou a motorom ukrytým v spodnej rámovej trubke. Malý, ale výkonný motor dodáva maximálny výkon 400W. Krútiaci moment 60Nm je v spojení s 250Wh batériou ideálnym parťákom pri zdolávaní stúpaní.
- Dojazd batérie je až 75 km v závislosti od použitia troch módov úrovne asistencie. Celý elektropohon váži len 5 kg!
- Celková hmotnosť bicykla sa pohybuje okolo 18kg.
- Karbónový rám poskytuje vyššiu tuhosť a lepšiu akceleráciu. Kratšia celková dĺžka v porovnaní s klasickými e-MTB e-bikami zvyšuje “nervozitu” a reaktivitu.
- Centralizácia hmotnosti garantuje vynikajúce vlastnosti pri stúpaniach a stabilitu počas jazdy aj pedálovania.
- Plynulý motor dokáže jazdiť úplne bez odporu a hluku, takže jazdec má plnú autonómiu ako na klasickom biku. Je síce ťažší ako neelektrické MTB v rovnakej kategórii, ale na jeho “nadváhu” sa rýchlo pri jazde zabudne”.
Keď to teda zhrniem, tak E-Zesty výnimočný v tom, že:
- má jazdné vlastnosti naozaj približujúce sa klasickému all-mountain bicyklu
- je zhruba o 4kg ľahší ako dnešné bežné e-biky (o koľko presne je ľahší závisí od konkrétneho modelu a jeho výbavy)
- vyzerá takmer úplne ako klasický bike
- pri pedálovaní s podporou aj bez nej nemá žiadny odpor elektropohonu
- je 2v1: dá sa na ňom elektropohon úplne demontovať a získavate tak klasický bicykel
- doslova premostil svety medzi klasickými bicyklami a elektrickými bicyklami
- je to super agilné eMTB so slabším motorom a pocitom klasického bicykla
Okrem toho, že je to vynikajúci e-bike, je to aj veľký fešák
VÝBAVY
V roku 2019 vyrába sa v dvoch výbavách:
- AM LTD Ultimate za 7 699 Eur
- AM 9.0 Ultimate za 5 999 Eur
- (na 2020 bude pokračovať podobne, dokonca pravdepodobne úplne bez zmeny)
SPRACOVANIE
Ako sme pri Lapierri zvyknutí, spracovanie rámu a detailov je veľmi kvalitné. Prepracované línie, elegantné a praktické vedenie bowdenov a laniek, takmer dokonalá ochrana na tlmič, ochrana zadnej stavby.
POHON FAZUA
Na pohon Fazua som bol veľmi zvedavý – je iné ho otestovať pár sto metrov a iné najazdiť na ňom všetky extrémne stúpania, rôzne trate, jazdiť na ňom viackrát do úplného vybitia.
Parametre výrobcov beriem väčšinou s rezervou, lebo konkurencia tlačí a “papier znesie”. V tomto prípade mi pripadajú pravdivé a pocitovo to sedí: motor je nominál 250W ako všetky Pedelec25-ky, maximálne dáva 400W, krútiaci moment 60Nm.
Keď športové e-biky ešte len začínali, jazdili sme vtedy na top svetovom pohone BionX – motor v zadnom náboji, 25Nm krúťák… Odpadávali sme aká je to sila 🙂 Dnes mi to pripadá srandovné. Čiže aj hodnotenie, že Fazua má slabší motor treba brať s rezervou. Áno je slabší ako pohony Bosch CX, či Shimano 8000. Ale stále je výrazne silnejší ako spomínaný BionX.
Tá “malá” extra dopomoc urobí neskutočný rozdiel v jazde. Z 4km/h klasického bicykla to urobí 7km/h šviháka a to je brutálny rozdiel.
A ak sa obávate že vás dojazd batérie nechá v štychu, mám dobré správy. MOTOR NECHCE ZDOCHNÚŤ – jazdíte na poslednej paličke donemoty. Zhruba pri posledných 20% kapacity začne motor znižovať výkon tak, aby bol dojazd ešte čo najdlhší. Keď som ho chcel “dokončiť”, chodil som tie najväčšie strmáky dookola a už mi to aj liezlo na nervy. Nakoniec ho ale konečne vyplo 🙂 (svietiť ostal).
Prestaňte bicyklovať. Začnite lietať! Nudnej jazde na klasickom bicykli je koniec!
- Už žiadne prestávky po výšlape!
- Menej únava pri zjazde!
- Jazda sa zmení na ucelený okruh. Rýchlo na kopec a rýchlo z kopca!
- Pestujte zdravú závislosť. Jazdite viac. A ešte viac. Jazdite do bezvedomia a lietajte vysokooo!
Ovládanie svieti naozaj krásne, no chlapci vo Fazue by sa ešte mohli kus pohrať s ergonómiou
DIVOKÁ JAZDA
S E-Zestynou som:
- sa prebavil celý deň a nechcel som prestať
- jazdil som ten istý trail smerom dole aj hore
- dokázal som na ňom výjsť rovnako náročné stúpania ako na silných e-bikoch (len pomalšie)
- skákal som na ňom skoky ako 10 rokov dozadu keď boli ešte len klasické bicykle alias “písacie stroje” – v “lufte” má naozaj úplne prirodzený pocit
Ak očakávate silu ako od 22 kilového ebiku v Turbo móde, budete sklamaný. Toto dizajnéri totiž nemali v pláne. Cieľom bolo nabiť populárny Lapierre Zesty elektrinou tak, aby to minimálne ovplyvnilo hravosť a ovládateľnosť bicykla. A to sa im podarilo.
Zo začiatku som ho nevedel dať na zadné koleso (som zvyknutý zo silných e-bikov, že ma to už v začiatku záberu potlačí, Fazua ale začína zaberať až po prvotnom zábere jazdca).
Výsledkom je najľahší ebike na trhu vo svojej kategórii z ktorého budete cítiť svoje nohy. Aby sme si to overili tak sme ho aj odvážili:
- baterka 1392g
- motor s krytom (bez baterky) 1912g
- nabíjačka 549g
- celý ebike s pohonom (s pedálmi) 19,85kg (model AM 9.0 Ultimate, model LTD Ultimate má mať 18,2kg)
- ebike bez pohonu (s pedálmi) 16,76kg (model AM 9.0 Ultimate)
Takéto čísla sú už na zamyslenie. Budeš jazdiť dlhšie jazdy s jednou baterkou a nabíjačkou, alebo dvoma? Alebo len s baterkou alebo len s nabíjačkou? Normálne som sa do toho zacyklil. Asi bude rozhodovanie len o dĺžke trasy (a času pri obede).
APPKA
Appka je pomerne jednoduchá a ukazuje základné veci. Pripadá mi skôr ako mestská. Prémiové funkcie ešte nešli, no verím že sa to čoskoro zmení.
Rôzne postrehy:
Symbolika – pohon Fauza u nás familiárne voláme “Fazula”. Takže sme si odfotili veľkosť fazule s Fazua
RIDE je už servisné centrum FAZUA, takže diagnostiku už máme a taktiež aj prístup k náhradným dielom.
ZÁVER:
Lapierre je prvá značka ktorá priniesla na trh hybrid medzi ebikom a klasickým bicyklom. Je príjemný na pohľad a je radosť na ňom jazdiť.
Vďaka modularite pohonu, sa tento ebike stáva cestou pre bikera, ktorý je skeptický voči váhe a ovládateľnosti poriadneho ebiku (v našej terminológii kladiva) a chcel by mať možnosť zhodiť celý elektropohon už z aj tak ľahkého ebiku (klasický “elektrikár” to asi robiť nebude, ale klasický cyklista možno áno).
Zároveň je Lapierre e-Zesty vhodný aj pre ebikera, ktorý je zvyknutý jazdiť na “kladive”, no chcel by mať druhý ebike bicyklovejšieho charakteru.
Dakujem Honzovi S. za foto a točenie videa.
CHCELI BY STE OTESTOVAŤ LAPIERRE E-ZESTY?
Napíšte nám, zariadime vám túto pánsku jazdu!
Ak chcete vedieť viac, kontaktujte nás na ride@ride.sk.
Autor Štefan Čeman: E-bike priekopník a certifikovaný e-bike expert. Bývalý reprezentant Slovenska v horskej cyklistike. Prvý špecializovaný predajca e-bikov na Slovensku a majiteľ firmy RIDE. Taktiež spolupracuje na vývoji nových e-bikov a business modelov.
RIDE.sk: Jednotka v športových e-bikoch na Slovensku – poradenstvo, predaj, servis, požičovne, bazár, budovanie e-bike regiónov a nabíjacej infraštruktúry.