Elektrický bicykel (e-bike) je bicykel s doplneným elektrickým pohonom. Niekedy sa môžete stretnúť aj s označením PEDELEC (PEDal ELEctric Cycle) alebo EPAC (Electric Power Assisted Cycles).
Elektrobike nie je motorka (alebo elektrická „babeta“), treba na ňom ťahať. Je to hybrid, ktorý kombinuje silu človeka s motorom. Koľko energie dá do pedálovania človek, tak podľa nastavenia jej násobok dodá aj motor.
Prvý takýto bicykel bol oficiálne zachytený zhruba v roku 1820 a prvý patent bol zapísaný v roku 1870. Rozmach e-bikov však začal až okolo roku 2000 z dôvodu potreby alternatívnej dopravy hlavne vo veľkých mestách a bol možný vďaka novým technológiám a elektronike. Posledných pár rokov nastal boom elektrobikov v športovej a rekreačnej oblasti.
[singlepic id=3]
E-bike spája v sebe vlastnosti bicykla a motorky. Zväčší dojazd, zvýši rýchlosť jazdy, skráti čas jazdy, pomôže v kopci alebo keď fúka protivietor. Jeho výhody sú:
- je to zábava
- je to športová aktivita
- nevrčí
- je ľahký a ľahko prenosný
- keď sa vybije baterka, môžete ísť ďalej aj bez pomoci motora
- je eko
Typy e-bikov sú podobné ako u bicyklov:
- horské
- turistické
- mestské
- cestné
- freerideové
- …
E-biky sa vyrábajú buď ako kompletné stroje, alebo sa dá už existujúci bicykel prestavať pomocou prestavbovej sady (kit-u). Ceny hotových e-bikov sa pohybujú od 700 do 100 000 Eur a ceny prestavbových sád od 300 do 4 000 Eur. Cenový rozdiel, ako vo všetkom, znamená rozdiel v kvalite, parametroch, vyhotovení a funkciách.
[singlepic id=1]
Elektrická výbava e-biku sa skladá z motora, batérie a riadiacej jednotky. Motor zvykne byť buď integrovaný v strede pri kľukách, v náboji kolies, alebo ako doplnkový kit na ráme. Typy batérií sú rôzne (olovené, NiMh, LiIon…) a aj ich umiestnenie – na ráme, na nosiči, integrované v ráme. Riadiaca jednotka umožňuje nastavovať výkon motora a podporu. Väčšinou je umiestnená na riadidlách (buď v podobe cyklokomputera, alebo plynovej rukoväte či tlačidla na palec). Na niektorých e-bikoch stačí iba stlačiť plyn a idú, niektoré sa zapínajú po zatlačení na pedál alebo po niekoľkých otáčkach kolesa. Pedelec systémy však idú len vtedy keď pedáluje jazdec.
Výkony motorov sú od 100 W do 5 000 W. Na e-bike nie je potrebný vodičský preukaz za nasledovných podmienok (maximálna rýchlosť/maximálny výkon motora):
- Európska únia: 25 km/h, 250 W
- Kanada: 32 km/h, 500 W
- USA: 32 km/h, 750 W
- Austrália: rýchlosť neobmedzená, 200 W
- Čína: hmotnosť do 20 kg, rýchlosť do 30 km/h