fbpx

Moje ročné skúsenosti s KTM eRace

Bicyklujem rekreačne cca 10 rokov a zo záľuby sa stal životný štýl. Časom človek lenivie, prichádzajú aj zdravotné problémy a zisťuje, že tie športové výkony už nie sú také, ako voľakedy a pri stúpaní do kopcov sa niekedy aj pekne vytrápi. Tak som aj ja, ako každá praktická žena :), rozmýšľala ako si to s bikeovaním spríjemniť.

Niekde, už ani neviem kde, som zachytila info, že existuje aj také niečo ako elektrický bicykel (e-bike, PEDELEC), no moje predstavy o tejto vecičke boli dosť skreslené – myslela som si, že sú to hlučné stroje neskutočnej hmotnosti, športovo vôbec nevzhľadné – na aktívnejšie športovanie úplne nevhodné a nevydržia na jedno nabytie prejsť viac ako 20 km. Tak som len tak zo zvedavosti, začala pátrať na nete o e-bikoch viac a viac a bola som veľmi milo prekvapená, že opak je pravdou a bola som čím ďalej tým viac presvedčená, že si takýto e-bike kúpim a to aj napriek jeho pomerne vyššej cene na naše slovenské pomery.

Rozhodla som sa teda, po dlhom študovaní a vyberaní investovať do podľa mňa vtedy (rok 2012) do jedného z najkvalitnejších e-bikov a to e-biku od firmy KTM model eRace 2012. Jazdím už rok, som s ním veľmi spokojná a neľutujem, že som si ho kúpila. Prvé jazdy s ním boli také bojazlivé a hlavou mi vírili myšlienky, že čo ak mi niekde v strede kopcovitej trasy dojde baterka a ja budem musieť e-bike tlačit – no toto sa dosiaľ nestalo. Asi doteraz najnáročnejšia trasa na mojom e-biku bola cca 90 km so stálym 14 km stúpaním (profil je na obrázku) a bike vydržal!

jana erace tura profil

Dopomohla mu k tomu síce aj rekuperácia (dobíjanie batérie v zjazde) ale doteraz vždy vydržal až do cieľa!!! Ja využívam rekuperáciu v dlhých zjazdoch veľmi rada, nielen pre to, že mi dobíja batériu a predlžuje mi tým dojazd (a naozaj to funguje, ajkeď som tomu neverila) ale aj pre to, že v strmých zjazdoch nemusím mať kŕčovite prsty na brzových páčkach a to brzdenie motorom je plynulé a nehrozí mi šmyk a ja si môžem zjazd vychutnať bez toho, žeby som sa niekde „vysypala“ Občas sa s priateľmi bavíme na tom, že kým oni dole kopcom brzdia, ja si v pohode este aj šliapem do pedálov akoby som šla po rovine (záleží aký stupeň rekuperácie si nastavíte 1-4). Poviem vám, že pri nastavenom  najvyššom 4 stupni rekuperácie vám to brzdí ako ďas!  Je možné nastaviť taktiež aj 4 stupne podpory asistencie pri ťahaní (ja prevažne využívam 2 a 3, málokedy 4). Ovládanie je jednoduché a intuitívne. Takže to, čo uvádza výrobca sa pomerne zhoduje aj s realitou. Nemusíte sa báť, že ak vám dojde batéria počas jazdy, vy sa už ďalej nepohnete, proste pôjdete ďalej ale už len na vlastný pohon :).

Nabíjanie batérie je veľmi jednoduché a zvládne ho každý-do kruhového otvoru v batérii zapojíte nabíjačku (podobnú ako do notebooku) a o nič sa viac nestaráte. Keď vám na batérii zasvieti zelená kontrolka, nabíjačku jednoducho odpojíte a hotovo – e-bike je pripravený na ďalšiu jazdu (nabíjanie trvá od 3 do cca 5 hodín-záleží od toho ako veľmi ste batériu počas jazdy vyštavili). Batéria je odnímateľná, takže ju môžete nabíjať aj mimo e-biku. Keďže starostlivosť o motor (BionX)  je nulová-je totiž bezúdržbový, mojou jedinou starosťou je, občas umyť e-bike od blata vlažnou vodou a namazať reťaz-proste starostlivosť ako o klasický bike.

S týmto e-bikom sa nemusíte vôbec báť, žeby ste nestíhali tempu trénovaných priateľov a hlavne sa dostanete aj na miesta, kde sa autom nedostanete a pritom spravíte niečo aj pre svoje zdravie a budete mať skvelý pocit, keď vyšlapete na vrchol svojej stanovenej trasy na ktorý by ste asi tažko niekedy vyšli na klasickom horskom biku a pritom ste ešte plný energie, tú jazdu si budete proste užívať! Niekedy mi je až smiešne, keď vidím priateľov ťahajúcich hore kopcom ako idú dušu vypľuť aby to vytiahli a ja okolo nich prejdem takpovediac s prstom v nose. Vtedy utrpí ich mužské ego, keď vidia, že ich predbehne žena :).

Ani silný dážď a voda e-biku vôbec neublížia, zažila som to na vlastnej koži. Jazdím rôzne horské terény a tiež musím aj spomenúť okrem veľmi veľa skvelých výhod tohto e-biku (ako napr. komfort jazdy, dostupnosť náročných terénov, nízke náklady na jazdu-napr. do práce, oproti jazde autom, ..)  aj asi pre mňa jedinú nevýhodu a to, keď treba e-bike prenášat alebo tlačit cez neprejazdný terén (vzhľadom k jeho vyššej hmotnosti. Toto však píšem z pohľadu slabej ženy 🙂 a pre muža to ani problém nie je. Ale to sú len tie extrémnejšie trasy.

Je tažké opisovať moje pocity, niekomu kto kvalitný e-bike nevyskúšal (nepíšem tu však o lacných 1000 € e-bikoch, lebo tu budete viac sklamaný a kúpu budete ľutovať ako mať z toho celého  potešenie), lebo kto to skúsil vie o čom to celé je. Tu 100% platí, lepšie raz skúsiť ako 1000x počut a som presvedčená, kto si tento e-bike vyskúša nepomyslí viac na klasický bike.

Jana

jana erace 2Foto: Ján K.

(KTM eRace 2013: ride.sk/produkty-a-sluzby/ktm-2013/ktm-2013-horske/ktm-e-race-2013/)

Tagged , , , , , , , , ,

Pridaj komentár