[vc_row el_position=”first”][vc_column][vc_text_separator title=”E-BIKE, TYPY, URČENIE, ŠPORT” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Čo je e-bike?” open=”false” el_position=”first last”]
E-bike (alebo elektrický bicykel) je bicykel s doplneným elektrickým pohonom. Viac info k tejto otázke je v článku Čo je ebike
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aké typy e-bikov existujú?” open=”false” el_position=”first last”]
- S nezávislým ovládaním (niekedy označované ako “e-bike”) – motor ide aj bez pedálovania a zapína sa buď otočením rukoväte, stlačením páčky alebo iného ovládacieho prvku
- So závislým ovládaním (niekedy označované ako “Pedelec” – Pedal Electric Cycle alebo “EPAC” – Electric Power Assisted Cycle) – motor ide len počas pedálovania a zapína sa automaticky vďaka zabudovaným senzorom. Pokročilejšie Pedelec systémy majú senzor krútiaceho momentu a sú schopné merať výkon jazdca a prispôsobiť mu svoj výkon. Jazda na nich je ohromne prirodzená a plynulá.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Pre koho je e-bike vhodný?” open=”false” el_position=”first last”]
Takmer pre každého. Viac info k tejto otázke je v článku Použitie e-biku
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Prečo by som mal jazdiť na e-biku?” open=”false” el_position=”first last” style=”default”]Je to väčšia zábava ako na bicykli, jazda je rýchlejšia, je väčší dojazd, jazdec si môže vybrať menšiu námahu a aj s menej tréningom prejde jazdec na e-biku toľko čo aktívni cyklisti. E-bike sa dostane aj na miesta, kam sa na aute, motorke či normálnom bicykli dostať nedá a pešo by to trvalo neúmerne dlho. V porovnaní s autom či motorkou má výrazne nižšie prevádzkové náklady, nevrčí a neotravuje okolie, je nezávislý na parkovaní, … Viac o tom, ako sa ebike prejavuje v jazde a v čom je lepší ako normálny bicykel nájdete v článku V čom sú e-biky lepšie ako biky[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Dá sa na e-biku športovať?” open=”false” el_position=”first last”]
Áno, na e-biku sa dá plnohodnotne športovať – rovnako ako na normálnom bicykli, len je možné za rovnaký čas zájsť ďalej, ísť rýchlejšie, výjsť strmšie kopce, atď. Na rozdiel od normálneho bicykla sa ale na e-biku môžete rozhodnúť, do akej miery chcete športovať (a napríklad si ľahšie ustrážiť pulz v kopcoch a podobne).
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”RÝCHLOSŤ, DOJAZD, HMOTNOSŤ, CENA” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Akou rýchlosťou jazdia e-biky?” open=”false” el_position=”first last”]
Podpora motora sa na väčšine e-bikov automaticky vypne cca pri 25km/h (rýchlosť bez podpory motora nie je obmedzená – je ako na bicykli). 25km/h je hranica, ktorú určuje EU legislatíva a s takýmto bicyklom (typ Pedelec 25) môžete jazdiť po cestách bez nutnosti vlastnenia vodičského oprávnenia, jeho prihlasovania a podobne. Existuje ešte kategória Pedelec 45, alebo tzv. Speed Pedelec, ktorého pohon sa vypne pri rýchlosti 45km/h. Tento stroj je ale treba už prihlásiť ako vozidlo, musí mať značku, vodič musí mať vodičský preukaz, atď.. Niektoré e-biky určené na jazdu mimo ciest jazdia rýchlosťami až do 80km/h, prototypy a rôzne špeciály aj cez 120km/h.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aký má e-bike dojazd?” open=”false” el_position=”first last”]
Dojazd e-biku záleží od hmotnosti jazdca, typu a kopcovitosti terénu, stavu nabitia batérie, nastavenej úrovne podpory motora, atď..
- V ideálnych podmienkach je dojazd u väčšiny kvalitných e-bikov cez 100km (ideálne podmienky sú: jazdec s hmotnosťou 70kg, jazda po rovine s najmenšou podporou motora, priemerná rýchlosť 20km/h, žiadny protivietor, teplota vzduchu 20°C, skúsený jazdec, včasné radenie prevodov, atď.).
- V reálnych podmienkach je dojazd cca 40-70% z dojazdu v ideálnych podmienkach
- V extrémnych je dojazd minimálne 25% z dojazdu v ideálnych podmienkach. Takže napr. 90kg jazdec v náročnom kopcovitom teréne, pri maximálne neefektívnej jazde a motore naplno prejde aspoň cca 25km.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Koľko váži e-bike?” open=”false” el_position=”first last”]
E-biky vážia cca 18 – 22kg. Hmotnosť závisí hlavne od bicykla (rám, vidlica, komponenty), potom od typu pohonu a veľkosti batérie. Pri prestavbe bicykla je treba pripočítať cca 6,5kg k hmotnosti vášho bicykla (pri použití systému BionX). Existujú aj ľahšie e-biky, ktoré sú napr. postavené na titanových či karbónových rámoch, majú slabšie batérie a pohony, atď.. Momentálne najľahší e-bike na svete váži 7,7kg a najľahší celoodpružený e-bike váži 11,9kg.
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aká je cena e-biku?” open=”false” el_position=”first last”]
Kvalitný e-bike stojí cca 2 000 – 5 000 Eur. Sú aj lacnejšie e-biky (od cca 700 Eur), ale majú iné parametre a sú určené na nenáročné používanie. Drahšie e-biky idú až do ceny 100 000 Eur – jedná sa o špeciálne pohony, vysoké výkony motorov, nízke hmotnosti, nadštandardné funkcie, unikátny design, malé výrobné série, atď..
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aká je cena nabíjania?” open=”false” el_position=”first last”]
Cena nabíjania sa vypočíta z ceny za 1 kWh (zistíte ju od svojho distribútora elektrickej energie). Príklad: pri cene 0,2 Eur za 1 kWh, veľkosti batérie 400 Wh (=0,4kWh) a stratami v nabíjačke 20% je cena jedného plného nabitia 0,2×0,4×1,2=0,096 Eur (10 Eurocentov, cca 3 Sk). Na jedno nabitie priemerne prejdete cca 40km, takže z toho vidieť, že dnes neexistuje žiadna iná alternatíva k tomuto typu “dopravy”.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”POHONY, VÝKONY, MOTORY” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aké typy pohonov existujú a aké sú ich výhody?” open=”false” el_position=”first last”]
- Motor v prednom náboji: Výhody – jednoduchá montáž, nezávislosť na prevodovom ústrojenstve bicykla. Nevýhody: nemajú dostatočnú trakciu, môžu spôsobovať praskanie vidlíc a slabším jazdcom problémy s riadením bicykla. Tento typ pohonu sa používa prevažne pre mestské bicykle.
- Motor v zadnom náboji: Výhody – majú väčšiu trakciu, majú priame prepojenie na reťaz a tým pádom na krútiaci moment, majú bezpečnejšie uchytenie, odľahčujú reťaz, väčšinou sa dajú domontovať na bike dodatočn. Nevýhody – posun ťažiska dozadu a slabší výkon pri nižších otáčkach.
- Motor v strede: Výhody – majú dobré ťažisko (pri dobrom umiestnení batérie), nepridávajú hmotnosť kolesám a dobrý výkon v celom rozpätí otáčok (a rýchlostí). Nevýhody: väčšinou sa nedajú na existujúci bicykel domontovať (toto nie je nevýhoda ak kupujeme celý e-bike), kvôli prevodovke väčšinou jemne bzučia
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aké sú výkony motorov?” open=”false” el_position=”first last”]
Nominálny výkon väčšiny dostupných motorov je 250 Wattov. Krátkodobe ide väčšina motorov až do cca 3-násobku svojho nominálneho výkonu, čiže cca do 750 W. Existujú motory až do výkonu 10 kW, ale tam je už problém s hmotnosťou, prenesením výkonu na koleso, výdržou a veľkosťou batérie a podobne.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Bude mi 250W stačiť?” open=”false” el_position=”first last”]
Na bežné jazdenie určite áno (a stačí to aj pre ťažkých jazdcov s hmotnosťou cez 100kg). Pre porovnanie: výkonný pretekár v cyklistike dosahuje výkon cca 350 W.
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aké motory sa v týchto systémoch používajú?” open=”false” el_position=”first last”]
Väčšinou sa používajú jednosmerné bezkefkové motory (s permanentnými magnetmi). Tieto motory sú bezúdržbové.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”BATÉRIE, VÝDRŽ, KAPACITA, NABÍJANIE” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Aké typy batérií su v ebikoch?” open=”false” el_position=”first last”]
Najkvalitnejšie ebiky poslednej generácie majú batérie na báze lítia. Tieto batérie majú vysokú kapacitu, vysokú energetickú hustotu, sú bezpečné a nemajú pamäťový efekt. Aj pri lítiových batériách existuje veľa variant, výrobcov článkov, preto aj tam je rôzna kvalita.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Koľko batéria vydrží?” open=”false” el_position=”first last”]
Batéria vydrží cca 500-1000 plných nabíjacích cyklov (plné nabitie nie je počet nabíjaní, ale počet naplnení kapacity – napr. 1×100% = 2×50% = 3×33%. Čiže ak nabijete batériu 3x po 33%, počíta sa to ako jeden plný nabíjací cyklus.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Stráca batéria svoju kapacitu?” open=”false” el_position=”first last”]
Áno, batéria stráca svoju kapacitu počtom nabití, vekom, spôsobom používania. Záleží od výrobcu a podmienok, ale všeobecne povedané, batéria stráca cca 10% kapacity ročne.
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Dá sa kúpiť náhradná batéria?” open=”false” el_position=”first last”]
Áno. Prosím, kontaktujte nás.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Ako sa počíta kapacita batérie?” open=”false” el_position=”first last”]
Kapacita batérie pri e-bikoch je vhodne vyjadrená vo Watt-hodinách (Wh). Je to údaj, ktorý hovorí koľko wattový spotrebič môže ísť naplno jednu hodinu. Takže ak je kapacita batérie 400Wh, znamená to, že utiahne 250W motor po dobu 1,6 hodiny. Pre ľahšiu predstavu – 400Wh baterka utiahne 100W žiarovku po dobu 4 hodín.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Ako dlho trvá jedno nabitie?” open=”false” el_position=”first last”]
Záleží od kapacity batérie, nabíjačky a režimu nabíjania. Napr. batéria Bosch s kapacitou 400Wh sa originál nabíjačkou nabije na plnú kapacitu za 3,5 hodiny, BionX 423Wh za 4,5 hodiny.
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”VÝBER E-BIKU / ELEKTRIFIKAČNEJ SADY” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Ako si vybrať elektrický bicykel?” open=”false” el_position=”first last”]
Pred výberom e-biku sa treba zamyslieť, kde bude prevažne jazdiť (hora, spevnené cesty, asfalt, …), aký bude typ jazdenia (šport, turistika, cesta do práce, …), na aké dlhé trasy sa bude používať a ako často. S týmito informáciami sa dá ľahko vybrať vhodný e-bike. Pred kúpou sa ešte oplatí poradiť s odborníkom a vyskúšať si typ pohonu a veľkosť bicykla.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Je lepšie kúpiť prestavbovú sadu alebo celý ebike?” open=”false” el_position=”first last”]
Ak máte kvalitný alebo špeciálny bicykel, oplatí sa naň kúpiť prestavbovú sadu (treba ale aj zohľadniť typ vášho jazdenia). Ak nemáte špeciálny bicykel, oplatí sa kúpiť celý originálny e-bike.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”JAZDA, DÁŽĎ, ÚDRŽBA” title_align=”separator_align_center” el_position=”first last”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Je pred jazdou potrebné zakoškolenie alebo tréning?” open=”false” el_position=”first last”]
Pred prvou jazdou sa treba zoznámiť s ovládaním pohonu (kde sa zapína, prípadne kde sa nastavuje výkon). Iné zaškolenie pre bežnú jazdu nie je potrebné.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Čo ak zaprší?” open=”false” el_position=”first last”]
Dážď e-biku nevadí, môžete pokračovať v jazde.
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Môžem e-bike umývať?” open=”false” el_position=”first last”]
Áno, umývanie tečúcou vodou nevadí (v okolí konektorov sa však oplatí dávať väčší pozor). Vadí umývanie vysokotlakovými čističmi (WAP).
[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row el_position=”last”][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Je údržba e-biku náročná?” open=”false” el_position=”first last”]
Údržba e-biku je podobná ako pri normálnom biku. Navyše je len starostlivosť o batériu (pravidelné nabíjanie a vyvarovanie sa použitiu v nevhodných podmienkach (napr. nechať batériu dlhodobo vybitú, alebo ju zle skladovať)).
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_toggle title=”Môže sa na e-biku jazdiť v zime?” open=”false” el_position=”first last”]
Áno, jazdiť sa môže, pretože počas jazdy sa motor aj batéria svojou činnosťou zohreje. Treba dať pozor na skladovanie batérie – ak máte bicykel v studenom prostredí, batériu treba po jazde vybrať a odložiť do vyhrievaných priestorov. Aj nabíjať batériu je optimálne pri izbovej teplote (kvôli chemickým procesom v nej).
[/vc_toggle][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text] [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
2 thoughts on “Často kladené otázky o e-bikoch – F. A. Q.”
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.
[…] Obsah stránky je presmerovaný sem: http://ride.sk/co-je-e-bike/casto-kladene-otazky-faq/ […]
[…] často kladené otázky […]